close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גם רווחיים וגם תורמים לסביבה

מערכת שורשב ניסן, תשעט07/04/2019

למה חשוב לעשות עסקים שהם גם תורמים לסביבה וגם רווחיים

תגיות:
אדם מן היישוב יכול לחשוב שכל בעל עסק באשר הוא, חשוב לו רק דבר אחד, שורת הרווח. אדם מן היישוב בוודאי מניח, שכל עסק חושב אך ורק על הרווח שהוא עושה ולא יותר מזה, לכן הוא לא ישקיע בדברים שלא יספקו לו רווח, הוא לא יסכים להשקיע כסף במה שלא יכול לתרום לו רווחים גדולים יותר.

במובן מסוים זו מחשבה נכונה, הרי אף בעל עסק לא רוצה להפסיד כסף, אם הוא יפסיד אין לו זכות קיום, הוא לא יכול לשלם משכורות, לא יוכל לפרנס את עצמו, הוא לא יוכל לשלם לספקים, מהר מאוד הוא ייסגר. אך יש במחשבה הזאת משהו ציני ולא מדויק, כי יש בעלי עסקים רבים שלא רק שורת הרווח חשובה
להם.

לא נשלה את עצמנו, לכל עסק יש ערכים עסקיים מסוימים ובראש ובראשונה חשוב להם להרוויח, זה הבסיס, אך הרבה פעמים זה מלווה בערכים נוספים, חברתיים, סביבתיים, אנושיים. כלומר, לא מעט עסקים מכניסים אל תוך סט הערכים שלהם מונחים נוספים שאין בהכרח באים ישירות מעולם העסקים הקר, אלא מעולמות תוכן אחרים. זאת מתוך הבנה, שזה מה שמצופה מהם, זה מה שיעזור להם להתקדם ולהתפתח.

מה זה אומר לשלב ערכים נוספים?
ניקח לדוגמא עסק שפועל בתחום הייצור. יש לו ערכים עסקיים שמטרתם לייצר שורת רווח, להוריד עלויות מתוך כוונה לשפר את הרווח שלו. אך אפשר לעשות את זה בשני אופנים.

אפשר להתייחס רק לשורת הרווח, מבלי להתייחס לסביבה, מבלי להתייחס לשום דבר אחר. זה אולי יהיה טוב במספרים, אך זה עלול לפגוע באנשים, זה עלול לפגוע בסביבה עצמה (למשל, אם בתהליך הייצור נגרם נזק סביבתי), בסופו של דבר זה יפגע גם בעסק, תדמיתית, ציבורית, ועסקית.

ואפשר להתנהל אחרת, אפשר להוסיף על אותם ערכים עסקיים, ערכים נוספים. חברתיים, סביבתיים ועוד. כך משלבים בין הרצון לייצר רווח מחד לבין הרצון לעבוד בצורה נכונה, הגונה, להטיב עם האנשים והסביבה. יכול להיות שבטווח הקצר, שורת הרווח תיפגע, אך בטווח הארוך, זה רק יעשה טוב לעסק, מכל הבחינות, כלכלית, חברתית, תדמיתית, סביר להניח שעסק כזה יצליח הרבה יותר מעסק שחושב רק על שורת הרווח שלו.

כיצד משלבים בין ערכים?
כאמור, אם רוצים לשלב בין ערכים עסקיים לערכים אחרים, דבר לא חייב לבוא על חשבון דבר אחר, אפשר לשלב ביניהם בצורה טבעית. החוכמה היא פשוט להכיר את הסביבה, לדעת מה הצרכים שלה, ומצד שני לדעת איך מתבצע תהליך הייצור ותהליך העבודה בכלל של העסק וכיצד ניתן לשפר אותו כך שהוא יהיה יותר ידידותי לסביבה, יותר ידידותי לאנשים, בין אם הם עובדים בעסק ובין אם לאו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה